Spring naar hoofd-inhoud

Ambassadeurs

Heidi Tanghe en Dirk Van Gheluwe

Het grootste probleem is dat iedere partij (de patiënt zelf, de mantelzorger, de hulpverlener) een andere visie heeft over de patiënt.

 

Heidi Tanghe zit in het dagelijks bestuur van De Koepel en is medewerker van het BZIO. Met haar eigen ervaringen als zowel hulpverlener, mantelzorger en patiënt, kan ze heel wat inzichten bieden voor Sibe.

Heidi: "Patiënten worden heel hard in een hokje geduwd. Als patiënt wil je niet in een bepaalde richting geduwd worden. Je denkt er zelf niet meer aan om te vragen ‘zijn er ook andere opties voor mij?’. Als hulpverlener wil je alle vragen van je patiënt én zijn omgeving kunnen beantwoorden, daar streeft Sibe naar."

De man van Heidi, Dirk, is zelf chronisch patiënt en heeft dit aan de lijve ondervonden. In het begin van zijn ziekte wist hij niet waar hij naartoe moest. Hij zat met heel wat vragen waarmee hij niet bij zijn hulpverlener terecht kon. Hij had het gevoel dat wat er ook gebeurde, hij het niet in de hand had, dat hij geen inspraak in had. Zo veranderde hij verschillende keren van dokter.

 


 

Dirk: “Ik had in het begin geen nood aan medicatie maar wel aan geruststelling voor de toekomst”

 


 

Het feit dat hij bij zijn hulpverlener niet terecht kan voor gewone dingen, zorgde voor frustratie bij zichzelf maar ook bij zijn hulpverlener. Ook zijn vrouw, die zijn mantelzorger werd, bleef met haar vragen zitten, want ook zij kon nergens terecht. Volgens Dirk is het belangrijk om mensen beter voor te bereiden dat ze eventueel ziek kunnen worden. Ook hij had nooit gedacht dat hij ziek zou worden. 

 


 

Heidi: "Het feit dat mijn man nergens een oplossing en de nodige hulp vond, zorgde ook voor mij als mantelzorger voor heel wat frustratie. Ik bleef met vragen zitten en moest constant zelf op zoek"

 



Daarom organiseert Sibe opleidingen waar er gefocust wordt op het idee van geïntegreerd werken. De visies van de verschillende partijen samen en luisteren naar de patiënt. Zijn of haar doelen worden centraal gezet en er wordt samen naartoe gewerkt. Iedereen werkt samen voor de patiënt, voor het idee en voor elkaar. Niet alleen voor je eigen sector of voor je eigen organisatie.

Heidi: “Ik zit al 3 jaar in het project en ik merk dat organisaties en hulpverleners die zich aansluiten bij het project een mentaliteitsverandering doormaken.”

Naast de opleidingen werd ook de Sibe-pas gelanceerd. Het is een geschreven kaartje waarop de patiënt een aantal belangrijke gegevens zet zoals de naam van de mantelzorger, de naam van de contactpersoon voor als de patiënt in nood is en de naam van de huisarts. De patiënt kan deze meedoen naar een volgende hulpverlener.

 


 

Dirk: “De Sibe pas is essentieel. Het is de identiteitskaart van de patiënt.”

 


 

Heb jij ook leuke ervaringen met Sibe? Deel deze dan hier

 

Ik wil meer info over:

Heb je extra vragen of vind je niet de correcte info?

Vraag het aan Sibe.

Contacteer ons en we helpen je graag verder.

Ben je graag op de hoogte van het laatste nieuws? 

Lees onze nieuwsberichten

Benieuwd naar onze acitviteiten en infosessies?

Bekijk onze kalender